06 agosto 2012

Cuba clandestina: l'Havana notturna, tra droga e reggaeton


In un edificio fatiscente, sporco e grigio, della fine degli anni ’20 del secolo scorso, si può incontrare Juan Antonio, un giovane con il fisico da giocatore di basket. Indossa dei bermuda larghi che fanno intravedere i boxer di marca. Le braccia atletiche, frutto di esercizi “fai da te”, sono coperti da tatuaggi con una approssimata pretesa artistica. Occhiali grandi, stile vintage. Canottiera di Lebron James, la stella dei Miami Heat e delle ciabatte di cuoio completano la sua “divisa”, abbigliamento comune in questi quartieri periferici e abitati da una maggioranza nera.

Dopo le dieci della sera, Juan Antonio comincia il suo lavoro. Vendere roba o marjuana “yuma”. All’apparenza sembra si stia rinfrescando con la brezza notturna all’entrata del decadente e affollato edificio. Invece sta aspettando i suoi clienti.
I primi ad arrivare sono “faranduleros” (da farandula, fiaba, chi vive godendo alla giornata), come si chiamano i seguitori della “farandula” havanera. Ragazzi che conoscono perfettamente l’itinerario dei “reguetoneros” (amanti del reggaeton), il posto e l’ora dove suoneranno.

La transizione è rapidissima. I giovani vogliono comprare tre grammi di coca. Il pusher ha tre involucri da un grammo. Una mano consegna 150 CUC e velocemente Juan Antonio, come contraccambiando il saluto fa cadere i tre pacchettini di carta bianca.
E’ fine di settimana. I consumatori abituali dell’Havana notturna passano a trovare Juan Antonio come di consueto, lui con la movida havanera ha un buon margine di guadagno. “Esiste una clientela abituale, dipendente dalla cocaina. E’ gente di alto livello e con notevoli entrate economiche. Musicisti, reguetoneros, figli di papà, jineteras (prostitute) e stranieri di passaggio in città. Il difficile non è vendere. E’ mantenere gli occhi aperti per ingannare la “monà” (polizia), sottolinea Juan Antonio masticando una gomma.

Di certo la polizia rende le cose difficili. Al momento per le strade dell’Havana è consueto incontrare un corpo della polizia con uniforme nera e cani pastori tedeschi. Sono i principali nemici di Juan Antonio. Se lo prendono vendendo droga rischia pesanti condanne che possono arrivare a 30 anni o all’ergastolo.
Ma Juan Antonio dice “non ho altro modo di trovare i soldi, è la sola cosa che so fare. E’ come giocare alla roulette russa. Se il tuo prodotto è famoso può trarre code di poliziotti. Se non hai clienti non fai soldi. E’ molto rischioso, ma ho tre bambini da mantenere”.

Quando gli si chiede dove prende la droga, si annoia “cazzo, un giornalista è come la polizia, questo non te lo dico, è già sufficiente se racconti questa storia”, dice. E si allontana per attendere un cliente che arriva con tre ragazze e un auto americana degli anni ’50.
Ufficiosamente si sa che l’approvvigionamento di droga proviene dall'arrivo, anche casuale, sulle coste cubane. Pescatori, reclute e gente della zona non sempre consegnano tutta la droga che arriva, ne trattengo una parte, una borsa di coca colombiana lascia tanti soldi come una marea.
“Le persona hanno le loro esigenze, riparare casa, avere elettrodomestici moderni e soldi sotto il materasso per le emergenze. Quindi cercano persone come me, che compra la merce sottratta”, dice a voce bassa un uomo che si dedica alla compra vendita all’ingrosso di cocaina.

L’Havana non è un mercato dove si muovono grandi quantità di coca, per l’alto costo, tra i 45 e o 50 CUC al grammo, è una droga destinata ad un mercato ristretto. Però se volete “volare” si trova sempre il modo. Nella “calle 23”, in piena rampa (strada centrale dell’Havana) si trova la discoteca “La Gruta”, una delle preferite dai reguetoneros di moda. L’entrata costa tra 5 e 10 CUC.
Stanotte suona “El micha”, un dei più famosi reguetoneros del momento, la sala è stracolma. Vicino all’ingresso Arturo vende pastiglie di Parkisonil (Trihexifenidilo), medicina per la cura del Parkinson, a 20 CUP alla pastiglia. La marijuana locale si compra a 25 CUP a spinello.
Alla gente piace essere “stonati” al ritmo del reggaeton. Qualunque cosa va bene, ketamina, Parkisonil e altre pastiglie che stravolgono, dice Arturo con le pupille dilatate.

Non è difficile incontrare un ragazzo di 15 anni che ha provato sostanze psicotrope e ha fumato una canna di erba locale, la più economica.  La marijuana “yuma” (importata) costa tra i 4 e 5 CUC per un paio di spinelli, la qualità è migliore di quella locale. Alle canne hanno dato nomi curiosi “il calcio di King Kong”, “Black Bird il passero giallo” o “il vero Fidel Castro” uno spinello mischiato con cocaina che ti fa parlare come Fidel nei suoi anni d’oro.

La legge cubana considera il consumatore come un malato o un alienato. Ma il limite tra chi vende e chi consuma è flebile. Se ti trovano con 10 spinelli ti possono rinchiudere anche se dichiari che è per uso personale.
Dalla fine degli anni ’90 le forze speciali della polizia hanno sviluppato settori operativi mirati a smantellare l’uso di droga nell’Havana notturna. C’è stato un momento nel quale l’uso diminuì. Ma come un drago a mille teste, ultimamente è risorto.

“E’ l’attrazione del proibito, la polizia addosso alla gente, e la gente addosso al “lio” (droga)” confessa Juan Antonio.
“Come risolvere i problemi della vita quotidiana? Siccome non si possono risolvere, meglio restare tra le nuvole”, afferma Juan Antonio camminando con amici sulla rampa.

Si sono fatte le tre di mattina, hanno varie bottiglie di rum invecchiato, pastiglie di Parkisonil e due spinelli. Hanno passato una notte calda tra reggaeton e droghe varie. Ora aspettano l’alba seduti sul muro del “malecon”, con un un riflusso di mille demoni. Rilassati e distanti. Euforici, questo si. E’ il loro modo di scappare.

26 commenti:

Anonimo ha detto...

Excellent blog here! Also your website loads up very fast!
What host are you using? Can I get your affiliate link to your host?
I wish my website loaded up as quickly as yours lol
Also see my page > Maurices coupons

Anonimo ha detto...

With havin so much content do you ever run into any problems of plagorism or copyright infringement?
My blog has a lot of exclusive content I've either created myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the web without my permission. Do you know any solutions to help stop content from being ripped off? I'd really appreciate it.
Feel free to surf my web site - below market properties PA

Anonimo ha detto...

Excellent post. I was checking continuously this blog and I'm impressed! Extremely useful information specially the last part :) I care for such info much. I was looking for this particular information for a very long time. Thank you and best of luck.
My blog post ; server

Anonimo ha detto...

My developer is trying to persuade me to move to .net from PHP.
I have always disliked the idea because of the expenses.
But he's tryiong none the less. I've been using Movable-type on a number
of websites for about a year and am anxious about switching to another platform.
I have heard very good things about blogengine.net. Is there a
way I can import all my wordpress content into it? Any kind of help would be greatly appreciated!
Here is my web page : Como Conquistar A Una Amiga

Anonimo ha detto...

Hi! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and starting a new project in a community in the same niche.
Your blog provided us useful information to work on. You have done a
marvellous job!
my site - cheap dr. dre pro headphones online

Anonimo ha detto...

I love what you guys are usually up too. This type of clever work and coverage!
Keep up the good works guys I've added you guys to blogroll.
Also visit my website : instant chat rooms

Anonimo ha detto...

Malaysia & Singapore & brunei ideal internet blogshop
for wholesale & supply korean accessories, earrings,
earstuds, pendant, rings, hair, bracelet & bracelet accessories.
Offer 35 % wholesale markdown. Ship Worldwide
My page : La Fiesta Sengkang

Anonimo ha detto...

Malaysia & Singapore & brunei best on the internet blogshop for wholesale & quantity korean add-ons, accessories, earstuds, locket,
rings, hair, trinket & bangle accessories. Offer 35 % wholesale discount. Ship Worldwide
Check out my website ... Orthostatic Intolerance

Anonimo ha detto...

I could not resist commenting. Exceptionally well written!
Here is my weblog :: arrow storage sheds

Anonimo ha detto...

I'm more than happy to discover this page. I need to to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely savored every little bit of it and i also have you bookmarked to see new information on your website.

Anonimo ha detto...

An outstanding share! I've just forwarded this onto a co-worker who has been conducting a little homework on this. And he in fact ordered me lunch because I found it for him... lol. So let me reword this.... Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to talk about this topic here on your blog.
Here is my web-site ... simply click the following site

Anonimo ha detto...

Greate post. Keep posting such kind of information on your page.
Im really impressed by it.
Hi there, You've performed a fantastic job. I'll certainly digg
it and personally recommend to my friends. I am sure they
will be benefited from this site.

Feel free to surf to my weblog: st augustine MMA

Anonimo ha detto...

With havin so much written content do you ever run into any problems of plagorism or copyright
violation? My site has a lot of unique content I've either authored myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the web without my agreement. Do you know any techniques to help stop content from being stolen? I'd really appreciate
it.

Check out my site: upsetting

Anonimo ha detto...

Aw, this was an incredibly nice post. Taking a few minutes and actual effort to make a really
good article… but what can I say… I put things off a lot and don't manage to get nearly anything done.

Feel free to visit my blog post; topsportsmodel

Anonimo ha detto...

It's a shame you don't have a donate button!
I'd without a doubt donate to this superb blog! I guess for now i'll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google
account. I look forward to brand new updates and will share this website
with my Facebook group. Chat soon!

my site :: d'nest Condo

Anonimo ha detto...

Hi there, I found your blog via Google at the same time as searching for a
similar matter, your site came up, it looks good.
I have bookmarked it in my google bookmarks.
Hello there, simply was alert to your blog via Google, and
located that it is really informative. I'm gonna watch out for brussels. I will appreciate if you happen to proceed this in future. Numerous folks shall be benefited out of your writing. Cheers!

my site; Xxx-Fuck

Anonimo ha detto...

Hi there, I found your blog by the use of Google while looking for a comparable subject, your website came up, it looks good.
I've bookmarked it in my google bookmarks.
Hi there, simply changed into aware of your blog through Google, and found that it's really
informative. I am gonna be careful for brussels. I will be grateful in case
you proceed this in future. A lot of other folks might be benefited from your writing.
Cheers!

Take a look at my webpage: Happy ending massage therapy

Anonimo ha detto...

Hi there to every single one, it's really a nice for me to go to see this web site, it contains useful Information.

Review my web page pornoutopia.com

Anonimo ha detto...

I used to be able to find good info from your articles.


Here is my blog post ... sexy girls videos

Anonimo ha detto...

Great delivery. Great arguments. Keep up the amazing effort.



Stop by my web page: http://xxx-fuck.net

Anonimo ha detto...

Because the admin of this site is working, no doubt very rapidly
it will be well-known, due to its feature contents.



my web site Orgy Videos Free XXX Videos

Anonimo ha detto...

You made some decent points there. I looked on the net for more information
about the issue and found most people will go along with your views on this
site.

my homepage; http://www.pornoutopia.com (www.xwx.xxx)

Anonimo ha detto...

Hello, i think that i noticed you visited my site so i got here to go back
the choose?.I'm attempting to to find issues to improve my web site!I suppose its adequate to make use of a few of your ideas!!

Here is my homepage: euro teens porn clip (petiteteens.net)

yanmaneee ha detto...

supreme new york
curry 6 shoes
yeezys
michael kors handbags
michael kors handbags
yeezy boost 350 v2
yeezy 700
balenciaga
coach outlet online
jordan shoes

Unknown ha detto...

click to investigate my response home look at this web-site Read Full Report dolabuy louis vuitton

stisat ha detto...

click for source replica ysl handbags visit this web-site bags replica ysl websites replica gucci bags